16. K3
Ook op pedagogisch gebied hielden de jaren nul ons wakker. Hoe groot is de schade die de psychopaten van De Gouden Kooi 21 aan de studentenziel aanrichten? Wat gebeurt er met onze pubers die dagenlang in WoW 17 gevangen zitten? Hoe moet het met onze schoolkinderen aflopen na het zien van al die happyslapping filmpjes op Geen Stijl 26? Toch lieten we onze snoezige blonde kleuters zonder gewetensbezwaren meedansen met de Rattenvangers van Hamelen.
De jaren van verantwoorde kindertelevisie (bij voorkeur VPRO of Deens) waren in de jaren negentig voorbij, de hapklare oppaskanalen dienden zich aan. Moesten we vroeger nog wel eens een sprookjesplaat omdraaien of een Disney-video wisselen, nu was er helemaal geen drol meer aan opvoeden. De kindernetten Nickelodeon, Jetix en Ketnet boden, naast het krijsende Japanse en militaristische Amerikaanse tekenfilmgeweld ook wat Vlaams kwebbelende kabouters en een pratende hond. Hun lullige “Plopperdeplop” leek ogenschijnlijk onschuldig vermaak.
Hadden we maar beter op onze kinderen gelet. Eén minuut Samson en Gert zou ieder weldenkend mens van hun kwaadaardige inborst hebben overtuigd. Samson, Gert, en Piet Piraat en Kabouter Plop zijn ook helemaal geen acteurs, maar allesvernietigende WMD van het Belgische media-imperium Studio 100, dat niets minder dan total world domination beoogt. Hun belangrijkste wapen: K3. De blonde Kathleen, de donkere Kristel en roodharige Karen zingen vrolijke liedjes over toveren, verliefd zijn en onbegrijpelijke, semi-Afro-Latijnse uitroepen. Na Kabouter Plop’s monsterlijke monsterhit de Kabouterdans klonk TeleRomeo als Mozart.
De drie meiden waren eigenlijk voorbestemd om de Vlaamse Spice Girls te worden, maar het lot bepaalde anders. Nu zijn ze zonder twijfel de grootste Nederlandstalige act alive, recordhouder Ahoy-vullen en worden hun platen achterstevoren gedraaid. In 2009 bereikten ze het nec plus ultra van jaren-nul-roem: een eigen reality show; zo werden ze zelfs courant in hippere kringen.
Maar K3 was natuurlijk meer dan een meidengroep. Ze waren de grondleggers van een nieuw genre popmuziek: Kleuterpop. Nederhop 46, Goth 23 en jumpen waren er niets bij. Onder K3 bevindt zich een enorm aantal subtoppers, wier treurige bestaan tot nu toe voor u verborgen was. Ze heten Djumbo, Kus, Ch!pz, Zoop (Zoo Soap… hu) of TopStars. Net als bij musicals is die tweede divisie een vangnet voor mislukte toneelschoolstudenten, dito presentatoren en Idols deelnemers.
De toekomst voor K3 ziet er zonnig uit, met de guitige Amsterdamse Josje als nieuw derde wiel. En Studio 100 wil na de onderwerping van de Belgische en Nederlandse kleuters nu het échte Euro-Disney worden met musicals, pretparken, Duitse overnames, Roze Superheldinnen, en als meest schitterende Massenvernichtungswaffe: Wir3
Ook gesignaleerd: High School Musical, Kim-Lian, Opvoedprogramma’s, teddyberen met videocamera
Jaren negentig equivalent: Spice Girls, Teletubbies
Jaren tien equivalent (voorspelling): De Chinese variant: 亩三
Lezersvraag: Wat is het beste liedje van K3?
3 reacties
ja, sluit me daar geheel bij aan, vin ik ook een schitterend nummer.
Uit “Heyah mama”:
“doe het heel zachtjes
geen kreetjes en geen lachjes
heel zachtjes
het wordt een leuke zomer
lieve mooie dromer”
Je zou toch goddomme bijna opgewonden raken van kleuterpop…
Wie heb ik aan de lijn?
Hallo? Hallo?
Mijn Tele romeo! Classic.