maandag 7 december 2009, 10:00

25. Senseo

Senseo

Met een romantische reclame introduceren Douwe Egberts en Philips in februari 2001 de Senseo in ons land. Geen ander jaren nul apparaat heeft voor zoveel controverse aan de ontbijttafel gezorgd als de Senseo. Want wat de een verrukkelijk noemt, is voor de ander stinkend slootwater.

De kenners weten net als wij: ouderwetse filterkoffie is lekkerder. Maar bij een Senseootje draait het natuurlijk niet echt om de smaak, het is vooral snel en makkelijk, en als je één kopje koffie wilt hoef je niet meer een hele pot te zetten. Senseo is dus niet het thuis-equivalent van de Double tall decaf soy milk caramel latte macchiato met extra schuim to go 50 en heeft ook weinig te maken met de elitaire Nespresso. Senseo is de vervanger van de filterkoffie, punt.

We zouden snel uitgepraat zijn over de Senseo, als het niet zo geniaal in onze strot is geduwd: Philips en Douwe Egberts hebben een partnering business model verzonnen dat sindsdien velen inspireert: het Senseo-effect.

De buigende butler

Waacs’ Joost Alferink ontwerpt de Senseo Crema. Zijn design is geïnspireerd op een ‘Buigende Butler‘, hoewel het ook een ‘Slappe leuter‘ kan wezen. Volgens collega Daniel van der Velden appelleert het Crema ontwerp aan het onderbuikgevoel van de zwijgende meerderheid, maar dat is natuurlijk jaloezie. Voor Philips is het een geweldig succes, met 25 miljoen verkochte exemplaren, volgens boze tongen hun enige winstgevende product in de jaren nul.
En nu elke Nederlander een Senseo in zijn keuken, op kantoor en in de caravan heeft staan, moeten ook de rest van Europa, Amerika en China er aan geloven.

De Senseo-oorlog

Albert Heijn wil al meteen in 2001 huismerk koffiepads verkopen, maar Douwe Egberts steekt daar een stokje voor. De grootgrutter slaat later keihard terug en laat het octrooi op de pads ongeldig verklaren. Albert Heijn komt een jaar later met zijn eigen koffiepadapparaat: de puC. En faalt episch.

Door het verdwijnen van het octrooi kan iedereen koffiepads gaan maken. En dat gebeurt ook: tegenwoordig zijn pads heel goedkoop of heel exclusief. Maar je kan natuurlijk ook je eigen pads maken als je nog exclusievere smaken wilt. Of als je denkt dat je het milieu ermee kan redden. De padhouders moet je dan natuurlijk wel aan je zelfgemaakte plankje hangen.

Douwe Egberts en Philips hebben ondertussen niet stil gezeten. Je kan pielen met vieze chocomelpads, om meteen daarna je Senseo te gebruiken voor een kopje thee. Als dit alles je niet bevalt, kan je altijd nog nieuwe smaken downloaden.

Jaren negentig equivalent: Cafetière plus melkopschuimer

Ook gesignaleerd: AH Excellent producten

Lezersvraag: Wat pruttelt er bij jou in de keuken?

Deel via Twitter of Facebook

12 reacties

7 december 2009
hannah

Er staat een Senseo, ik beken. Maar ik zet wel filterkoffie op verzoek van bezoek.


7 december 2009
Flobak

Ik zit in de jaren negentig. Cafetiere en melk opklopper. Voor grote groepen thermoskan en filterkoffie. De senseo is nogal veel apparaat voor weinig koffie.


7 december 2009
Cecile

Bijna nog viezer blijkt: warme Chocomel uit de Senseo. Het wachten is op de Cup-a-Soup-pad…


7 december 2009

Bij mijn huwelijk kreeg ik van mijn collega’s een senseo. We hebben ‘m ingeruild voor een sleutelset. Ik heb dat mijn collega’s nooit verteld. Nu gebruiken we een antiek espressoapparaat, uit 1971. En idd voor grote groepen hebben we een gewoon koffiezetapparaat, dat ik ovcerigens bij de vuilnis heb gevonden.


7 december 2009
Adrianus

Voor alle *smaakt vies* roepers… wie durft er een dubbelblinde test op video te doen? Heb nog geen enkel poppetje langsgehad die werkelijk het verschil kon proeven…
En natuurlijk lag dat aan alles *behalve* de smaakpappillen, uhuh….

Konfabulatie is het.

Zeker als je nog een keer zooi als melk en suiker in giet.

Sterker nog, ik durf te beweren dat 90% (zo niet meer) het verschil met barista koffie niet eens gaat proeven.

Ok, ik speel vals…. er is al onderzoek naar geweest… dit is weer zo’n ‘het is in om het maar niks te vinden’ ding.

Alleen dat friggin’ “schuim” erop, dat lepel ik eraf.


7 december 2009
Teun

“Konfabulatie is het” & “er is al onderzoek naar geweest”
Het hebben van een mening en onzinnige onderzoekjes. Nog twee van die typische jaren nul verschijnselen. Maar dat is slechts mijn mening natuurlijk.


8 december 2009

mijn kan filterkoffie drink ik met genoegen leeg, iedere dag weer. Maar een hele dag in een huis met een gusto, espressoapparaat of senseo beneemt mij bij het tweede kopje de lust. Teveel hetzelfde.


8 december 2009
Adrianus

Hmmm, wat tzz zegt, daar kan ik me wel in vinden; constante kwaliteit (goed of slecht) mist structuur en avontuur (voor je smaak dan).

En Teun, je onderschrijft nog eens wat ik zeg, dank je; voor dat hebben van de mening zou niet iedereen zo krampachtig hebben geprobeerd om niet bij het ‘consumptie-vee’ te horen. Tnx.

En zonder mening zou het reageren toch niet half zo leuk zijn :P


9 december 2009
K

Nespresso. Inderdaad, de nespresso-experience van de Bijenkorf. Capsules in vele kekke kleurtjes en als je nieuwe gaat kopen een uiterst vriendelijke uitnodiging om nog een koffietje te drinken aan de bar. Het werkt voor mij :-)


23 december 2009

Mijn Nespresso-pleidooi:

Ik heb me laten verleiden door één van de meest vernuftige marketing-machines van het nieuwe millennium: NESPRESSO®.

Er is een aantal redenen waarom ik precies in het NESPRESSO®-slachtoffer-profiel pas:

1. Ik drink koffie;
2. Ik ben te lui om een ouderwetse pot koffie te zetten;
3. Ik woon alleen dus bovengenoemde pot koffie krijg ik in mn uppie van zn langzalzeleven niet leeg, zonder dat ik 6 rondjes Den Bosch moet rennen voordat ik kan slapen;
4. Ik ben een jongetje, en jongetjes houden van nieuwe snufjes. Ook al kost t belachelijk veel geld, als t hip is en er zitten lichtjes en knopjes op, dan moet ik t hebben;
5. Senseo is geen koffie. Ook niet als t uit dat nieuwe vierkante ding komt wat nog niet eens geintroduceerd is maar toch al in de aanbieding is bij de Blokkert.

Als je bovenstaande redenen bij elkaar optelt komt men al snel tot de conclusie dat er nog maar één koffie-oplossing voor mij overblijft. De heilige graal van de koffieboon: NESPRESSO®.

Dus: Nieuw huis = nieuwe keuken = nieuwe koffiemaker.
Sinds enkele weken prijkt de met zwarte pianolak en verchroomde roostertjes afgewerkte machine op mn hagelwitte aanrecht. En dat doet hij niet geheel onverdienstelijk, moet ik zeggen. Want hij is mooi. Heul mooi. Voor de kenners: het is het zwarte Citiz-model, die in alle reclame-uitingen in een soort van Amerikaanse jaren ‘30 achtige setting wordt geplaatst. Alsof het een wolkenkrabber in New York is, waaraan de Hindenburg elk moment kan aanleggen. Schitterend. Een melkschuimer heb ik er niet bij want cappucino is voor mensen die te lui zijn om zelf melk in hun koffie te doen. En aangezien het ook geen hobby van me is om met cacao allerlei romantische motiefjes op mn schuimlaag te poederen leek me dat ding compleet overbodig in mijn geval.

Bij je mooie NESPRESSO®-apparaat zit een proefverpakking met 12 cupjes, in allerlei verschillende smaken met klinkende namen als “Ristretto”, “Arpeggio”, “Vivalto” en “Capriccio”. Oftewel: Een zwart cupje, een blauw cupje, een iets lichter blauw cupje en een hazelnootkleurig cupje. En dan die beschrijvingen erbij: “De koffie bevat licht-zurige Arabica’s van topkwaliteit uit Oost-Afrika en een vleugje sterkere Robusta uit Togo die vóór het samenvoegen afzonderlijk zijn gebrand en daardoor voor het subtiele en originele aroma zorgen.” Ik krijg al een natte plek in mn broek als ik t lees. Als ik mn “Arpeggio”-cupje [die blauwe] in mn NESPRESSO®-apparaat schuif, waan ik me meteen op het San Marco-plein in Venetie, waar ik onder de olijfbomen en met het zoete geluid van mandolines op de achtergrond een kopje koffie drink met Gina Lollobrigida herself. George Clooney is de de vriendelijke ober, die met donkerbruine stem vraagt of alles naar wens is.

NESPRESSO® is fantastisch. Het is stijlvol, het is chique, het is hip, het is lekker… En t is duur. Belachelijk duur.
De koffie-cupjes kun je niet zomaar in de winkel kopen, neen, t moet wel exclusief zijn! Dus moet je óf naar de NESPRESSO®-shop, óf naar de NESPRESSO®-corner in geselecteerde Bijenkorf-filialen, óf je bezoekt de NESPRESSO®-website. Daar kun je ze ook bestellen, nadat je lid bent geworden van de NESPRESSO®-club®. Gemiddelde prijs per cupje: 35 cent. PER CUPJE!!! Minimale bestelling: 50 cupjes. Met de verzendkosten erbij kom je dan al gauw op 2 tientjes voor 50 kopjes koffie.
Maar goed, het is stijlvol, het is chique, het is hip, het is lekker en t is George Clooney dus dan mag t wel wat kosten. Compleet volgens het IKEA-principe wordt je voordat je bij de digitale kassa bent nog langs allerlei andere mooie NESPRESSO®-spulletjes geleid: NESPRESSO®-kopjes, NESPRESSO®-roerstaafjes, NESPRESSO®-koffiemelk, ebbenhouten NESPRESSO®-wandcapsuleverdelers, koekjes, zoetjes, chocolaatjes, dienbladen en nog veel meer. En t is allemaal even mooi, allemaal even romantisch en allemaal even George Clooney. Ik heb echt het idee dat ze het hele merk rond die man hebben gebouwd. Iedere man wil hem zijn, iedere vrouw wil hem hebben. Met NESPRESSO® voel ook ik me eventjes George Clooney. Inclusief de meest mannelijke stem op aarde en de hordes groupies die vragen of ik mn handtekening op hun decolleté wil plaatsen.

Wow. Wat een campagne, wat een stijl, wat een marketing, wat een romantiek. En ik trap er graag in.

[lees meer op http://www.botergeel.nl


23 december 2009
flobak

Goeie rijen nu bij de Nespresso winkel in de Bijenkorf, indrukwekkend. Alle tijdwinst die het apparaat zou opleveren is in een keer verkwist daar. Maar twas wel een hele mooie exclusieve pittige rij.


8 februari 2011
Jeroen Hazewinkel

Ik ken de SENSEO nu al een jaar of tien. Een vriend van ons had één van de eerste apparaten en liet ons ermee kennismaken. Ik vond de koffie echt heerlijk, was tot dan toe filterkoffie uit een apparaat gewend. Al snel hadden we zelf ook een Senseo, eerste type, kleur blauw (wie heeft dat bedacht, past werkelijk nergens bij!) Een goed en degelijk apparaat, beter dan de latere types, waarbij de knijpsluiting was vervangen door een wrakkig klepje dat bij mij twee keer achter elkaar stuk ging. Om die reden hebben we een paar jaar geleden een Café Invento van Inventum gekocht. Sowieso een mooier apparaat dan de Senseo (vind ik), en de koffie is ook lekker. Maar…. neem wel goeie pads! Inferieure pads geven natuurlijk geen lekker bakkie koffie. Voor mij dus de echte Senseo pads of een enkele keer AH Perla. En als je melk in de koffie drinkt…. neem dan goeie koffiemelk, ikzelf heb altijd Friesche Vlag Goudband. Aldus gezet vind ik Senseo elke dag weer een traktatie.