zondag 6 december 2009, 10:00

26. GeenStijl

Op de echte rampen na, heeft niets in de jaren nul voor zoveel slachtofferTs gezorgd als GeenStijl. Was voorheen een diepgaand onderzoek nodig of substantiële bewijslast, bij GS is een filmpje, foto of zelfs een half gerucht voldoende om je gezicht of je baan te verliezen of op z’n minst ‘een herpositionering’ te krijgen. Bij bosjes vielen ze: politici, presentatoren en Beetje Bekende Nederlanders.

Hoe werd GeenStijl het epicentrum van de media van de jaren nul? De site hanteerde een snoeiharde redactionele formule: hilarische stukken, technische kennis, schaamteloze aandachttrekkerij, een eigen stijlgids, een strak tempo van publiceren, open armen naar de achterban en een dikke middelvinger naar iedereen met kritiek. De reaguurders deden de rest.

GS nam als één van de weinigen een internetcommunity bloedserieus en prikte de ondoordachte en naïeve flirts van de oude media met de nieuwe genadeloos door. GS kaapte internetverkiezingen, maakte sites dood en verrichtte waar nodig vasthoudende journalistieke arbeid. Zelfs de rechtspraak had geen weerwoord tegen deze natuurkracht.

Maar ijdelheid en hebzucht doen GS uiteindelijk de das om, het zijn niet voor niets doodzonden. Rutger Castricum liet zich fêteren door het ministerie van Defensie om te komen kijken naar de heroïsche arbeid van de Nederlandse troepen in Afghanistan en de grote pot geld van de Telegraaf Holding werd in nederigheid aanvaard. Huisdigter Nico Dijkshoorn is vaste gast bij DWDD. En toen moest Powned nog komen. We dachten even dat het de beste grap van GS tot nu toe was, maar nee. Moeilijk was het om Dominique Weesie het nihilisme van GeenStijl te zien verkopen als sociaal-maatschappelijke stroming.

Dat kan echter nog goed komen. De GS-redactie mag zich prima laven aan het subsidie-infuus van de Publieke Omroep, als het maar spraakmakende tv oplevert (zie ook: BNN 38).

En als de site eens ophoudt met het volgen van non-nieuws, onbelangrijke affaires en kansloze heaumeaux en de dingen wat breder gaat zien. Ga Michael Moore stalken in plaats van Hanneke Groenteman. Hou toch op over die Francisco van Jole, pak die vago van een Chris Anderson eens aan. Kom je met blootfoto’s? Alsjeblieft van Máxima 32 en niet van Manon Thomas. En, last but not least, gebruik jullie invloed op internetpolls eens voor een hoger doel en zorg voor een echt goeie nummer één in de Radio 2 Top2000.

Lezersvraag: Bent u nodeloos gekwetst?

Deel via Twitter of Facebook

4 reacties

6 december 2009

opmerking bij de link ‘technische kennis';
dat hacken van de reclameborden was in elk geval een hoax
zie wikipedia http://tinyurl.com/ybdavck
en http://tweakers.net/nieuws/44096/geenstijl-laat-van-zich-horen-met-nieuwe-hoax.html


6 december 2009
Adrianus

Ach, de fotofucks waren leuk. Nu is het meer een ‘SBS’ voor Internetters.
En idd reclameborden waren natuurlijk een hoax… een BMOVL filter zit namelijk in de voeding van je comp. Daar gaat geen data doorheen.

En natuurlijk gaan ze niet achter Michael Moore aan… dat is niet spruitjeslucht genoeg.

Enne Sympathy for the devil als nummer 1??? Dan nog liever ‘Over 100 jaar’ van ‘Het klein Orkest’ :)

*Gaat een dansmatje voor de Wii kopen al neuriende ‘…over 100 jaar zijn jullie allemaal dood, over 100 jaar, over 100 jaar… en wij ook!’*


7 december 2009
Flobak

Haha goeie hoax, werkt nog steeds!


7 december 2009

Ik ben duidelijk op het hoogtepunt van GS niet in Nederland geweest. Het zegt me niets. Voor mij staat GS nog altijd voor de motorfiets van BMW waarvan in de jaren nul ook een nieuwe versie is uitgekomen. Dat is een voorbeeld van Welstijl.