Wat is de top 50 van de jaren nul?
De eerste tien jaar van het nieuwe millennium zitten er bijna op. Tijd om terug te kijken en te evalueren.
Vanaf 12 november tellen we 50 dagen lang af met iedere dag een nieuw item, persoon of trend uit het voorbije decennium. Op 31 december 2009 is de top 50 bekend en kunnen we goed voorbereid de jaren tien in.
Een redactie, bestaande uit een informeel maar select gezelschap van cultuurjournalisten, culibloggers, marketinggoeroes, popkwissers, trendwatchers en stijlmeisters koos het beste, het leukste, het onmisbaarste, het onvermijdelijkste, kortom het meest essentiële van de jaren nul.
U bent het er natuurlijk niet mee eens. Vanzelfsprekend. Dat begrijpen wij. Daarom mag u reageren.
20 reacties
De euro, Google, (Gmail), de Ipod, Iphone, etc.
Voor alle PR-mensen, juristen, accountants en andere financiële, bestuurlijke, politieke, juridische en andere adviseurs:
“Transparantie”
Denk aan “transparante marktwerking”, “transparante verslaglegging”, “transparant beloningsbeleid” enz. Of denk aan Independer.nl, zorgkiezer.nl, bellen.com, kieskeurig,nl en andere websites die (zogenaamd) transparante informatie wensen te geven. Alle kritiek op beleid wordt in de jaren nul weggewuifd met de woorden “transparantie”.
Andere toppers in dit genre:
– prestatiebeloning of bonussen (tot aan de politie toe; en wat krijg je ervoor terug);
– marktwerking (maar niemand begrijpt wat het is);
– duurzaam (alles om maar een sympathiek idee te verkopen, ongeacht de vraag of het met milieu te maken heeft);
– synergievoordelen (fusies en overnames; dank je ABN/Fortis!);
– governance (van Tabaksblatt tot elke maatschappelijke sector; oh ja, in de praktijk heeft het weinig opgeleverd);
– aandeelhouderswaarde (eerst Enron enz, maar denk ook nu aan ABN-Amro).
NET 5 dus. Vervangt: chagrijnig met je man naar mannen-tv meekijken.
Chicklit. Daarvoor noemden we het damesromans.
Hyves: is het toeval dat het Nederlandse social netwerk zijn neergang ingaat nu de jaren nul ten einde lopen?
Give some time. More will follow.
Pardon, give *me* some time. Maar mistikkers zijn niet perse jaren nul.
Personal branding. Vervangt: privacy
George W.: helaas
Harry Potter (boeken) & The Lord of the Rings (verfilming)
TV-uitgelicht: Sex & The City. Chicklit op tv. Zonder Uggs, Crocs en ander abject schoeisel.
H & M designer collections. Tevens de ontluistering van ‘de beschaafde vrouw’.
De tweede Star Wars trilogie, the fall & rebirth of Star Trek (op de valreep in de bioscoop)
De openlijke vervreemding van zichzelf van de Westerse maatschappij.
Vrouwen die Nobelprijzen voor de literatuur winnen. En de eerste vrouwelijke Stripschapprijs-winnaar.
De heerschappij van Haruki Murakami: Japans auteur.
Indie rockbandjes met dynamische gitaartjes.
De ontluistering van het vrije markt denken.
Fokke & Sukke.
BN’ers over BN’ers. Overal.
Lang over het hoofd gezien, maar dan toch eindelijk: de herwaardering van Hella S. Haasse.
Politieke moorden in Nederland.
Ik kan nog wel een tijdje doorgaan. Maar besluit toch. Met de woorden van Nietzsche: ‘Alles zal eeuwig wederkeren.’
Het rookverbod! Dat in de jaren 10 de tolerantie mag terugkeren.
Jaren nul: Google en Apple
iPod +witte dopjes… met name de witte dopjes! kijk maar eens rond. Ook de lay-out van Apples iTunes is overal terug te vinden.
Dj’s als rockstars
Social networks, Hyves sterft wel af in de jaren 10, Facebook neemt het over in Nederland.
Gaming, heel erg jaren nul maar wordt belangrijker dan TV in de doelgroep 13-18, alles moet dan wel online gebeuren.
Twitter is jaren nul maar komt in de jaren 10 tot zijn recht. ‘reality TV’ iedereen is een BN’r
Topkoks.. iedereen is top, topacteur, topontwerper, topmuzikant, topkapper,topkok, toptoptoptoptoptop heel er jaren nul.
Leuk idee. Staat Sonja Bakker er al bij? En internet 2.0. War on terror. Botox.
Matthijs van Nieuwkerk
de laatste hersencellen van veel mensen begeven het totaal door de marketing van apple en gaan in apple geloven.
De koopzondag!!!!! Heel erg jaren 0! Of ze ooit zullen gaan verdwijnen? Ik denk dat het er alleen maar meer gaan worden. Leve de consument!
Deze top 50 gaat mank in de wijze waarop deze wordt gepercipiëerd. OP deze site wordt gesproken over “De eerste tien jaar van het nieuwe millennium zitten er bijna op” wat natuurlijk onjuist is. De veel gemaakte denkfout is hier ook gebezigd, een eeuw of millennium begint bij jaar 01 en eindigt bij jaar 00. De 21ste eeuw begon dus ook op 01-01-2001, ergo zal er op 31-12-10 op de eerste 10 jaar van dit millennium terug gekeken kunnen worden.
Het is misschien maar een kleinigheid, maar toch.
W Raps… wat je zegt is niet correct. Jij maakt de vaak gemaakte denkfout die mensen maken als ze het over jaartallen en -tellingen hebben.
Een jaar 0 is het 1e jaar van een decennium, centurium en millennium. Net als je leeftijd nog 0 jaar is in je 1e jaar van je leven.
Onze jaartelling komt vanuit een romeinse gok (via de christenen) dat Jezus op een bepaald moment geboren is.
De Anno Domini telling is dan ook bij 0 begonnen, analoog aan de leeftijd van een mens.
Zelfs het franse instituut voor standaarden is het niet met je eens. De 21e eeuw is analoog aan de leeftijd van een mens wel degelijk begonnen in 2000.
Gelukkig, ik dacht al: waar blijft deze reactie. Even afgezien van dat millennium, wat voor deze site niet zo belangrijk is – wil je met droge ogen beweren dat het jaar 2000 niet hoort tot de jaren nul, maar bij de jaren negentig? En dat 2010 bij de jaren nul hoort en niet bij de jaren tien?
Dat dacht ik al.
Simber, buiten dat ik voorspelbaar wordt :P, je hebt eigenlijk helemaal gelijk… het is allemaal niet zo belangrijk voor deze site. Dit is beetje fun voordat we vuurwerk afsteken :)
@Adrianus: mijn reactie was ook voor W Raps bedoelt en niet voor jou, maar je was me (zoals wel vaker ;-) te snel af…
mensen, we lopen gewoon voor op de mensheid ;)
*zingt zachtjes “nineteeen ninety nine!!”*
Rugzak die ontworpen is om over één schouder te dragen. Met zo’n zakje op de band voor je borst voor je mobiele telefoon. Of toch te korte trend geweest?
spannend! Morgen de laatste! Om tien uur klaarzitten!! :D
Mee eens of niet, dat maakt voor mij niet uit. Over smaak valt te twisten. Maar het idee om 50 items die de afgelopen 10 jaar zijn gepasseerd voorgoed uit je geheugen te bannen of juist niet, is erg leuk. Uggs, Crocs, die alleen al….. heerlijk om de walging op peil te houden.