dinsdag 15 december 2009, 10:00

17. World of Warcraft

World of Warcraft bracht de MMORPG naar de massa, het baande zich een weg vanaf de gamemuur achterin de winkel naar de impulsbak bij de kassa. Na aanschaf betaalden we 14 euro per maand voor een abo en dan hoefden we alleen nog maar te kiezen voor een van de twee sides: het enge zombie-achtige Horde of de nettere vrijheidsstrijders Alliance.

Maar wat deden we eigenlijk in de wereld Azeroth, die geheel op zichzelf staat, met eigen regels, met helden, monsters en enorm veel andere spelers (11 miljoen in 2009), een eigen economie en volledig zelf in te delen tijd? Grinden totdat je 70 complex glitterende maandoekjes hebt die je kunt verkopen om die ene japon met gouden schouderstukken te kopen? In een guild stappen zodat je met z’n allen de-grot-met-de-vele-medeklinkers kan raiden en hopen dat de boss die ene dure vaas dropt? Of toch meer van de PvP?

En dan de taal! In de loop van de jaren nul leidde het sneltypen in World of Warcraft tot onbegrijpelijke getypte newspeak: Teh fcuk, ZOMG!!!111

De onmiskenbare kracht van het spel is dat je als speler continu beloond wordt. Alles wat je doet, unlockt wel een achievement, of je nou een x aantal bloemen geplukt hebt of x keer hetzelfde monster op z’n hoofd hebt getimmerd. Je werd als speler continu voortgestuwd totdat je minstens één karakter op level 60 had en het spel echt kon beginnen. Na 250 uur spelen.

Tijdens het spelen kun je lekker tegen elkaar aan ouwehoeren, eventueel in roleplaying modus maar vooral toch gillen op die ene mongool die je hele team-effort om zeep helpt. Er liggen echter altijd een paar risico’s op de loer:

Maar het belang van WoW zit vooral in de beelden van sjokkende avatars over bruinige moerassen die, samen met vaak gewelddadige beelden uit Grand Theft Auto 45, shorthand werden voor alles wat er in massamedia over gamen te melden viel. Van angstige ouders, game-verslaving (zie ook ADHD 31) tot het gevaarlijke idee dat gamen de mensheid met uitsterven bedreigt. En dan hebben we het nog niet over WoW in het theater, in Southpark en de cultige tv-reclames (Shatner,Mr T en Ozzy).

WoW begint inmiddels ook in de echte wereld invloed te krijgen. Ontwikkelaar Blizzard organiseert dance events om de kwetsbare en tot verslaving gedreven jongeren ook offline te vermaken. En de bestorming van Hollywood is in de maak. Bring it on, Bruce!

Jaren negentig equivalent: Moordspelen op een kasteel; Everquest

Ook gesignaleerd: LARPs; Mafia wars, Farmville en Tribal Wars; Second Life; Lord of the Rings

Lezersvraag: Waarom spelen we dit spel?

Deel via Twitter of Facebook

2 reacties

17 december 2009

ehm, helaas, er zitten geen alterego’s in de gewone wereld, blijkt maar weer ;)


17 december 2009
Arjen

Nee, precies :-) Waar zijn al die 10 miljoen WoW spelers als je ze nodig hebt.