Laatste berichten
Recente reacties
- Extra lijstje: Woorden die we tien jaar geleden nog niet kenden op
- Extra lijstje: Woorden die we tien jaar geleden nog niet kenden op
- Extra lijstje: Woorden die we tien jaar geleden nog niet kenden op
- Extra lijstje: Woorden die we tien jaar geleden nog niet kenden op
- 36. Prosecco en Rosé op
- 25. Senseo op
- Extra lijstje: Voorspellingen voor de jaren tien op
- 42. Lance Armstrong op
- 44. Balkenende op
- 3. Google op
12. RTL Boulevard
U weet hoogstwaarschijnlijk wie Leco van Zadelhoff is. Dat is een van de grootste problemen van de jaren nul. U weet waarschijnlijk ook dat er van Manon Thomas naaktfoto‘s zijn, dat Rob de Nijs ruzie heeft met Belinda over foto’s van haar huis, dat Mariska Hulscher een hoer is (sorry!), dat het uit is gegaan tussen Jan en Yolanthe nadat ze met Wesley had gezoend en dat premier Balkenende 44 daarover met hem sms’t.
Roddel is salonfähig geworden. En de schuld geven wij daarvan eenzijdig aan Albert Verlinde.
Natuurlijk bestonden Privé en Story al, maar die las je alleen bij de kapper. En we keken naar Glamourland van Gert-jan Dröge, maar dat was irónisch. Albert speelde geen rol in ons leven. We waren gelukkig en we konden ons bezig houden met het hogere: literatuur, filosofie, de schone kunsten. Dat deden we niet, maar dat was gewoon onze eigen schuld.
Maar aan het begin van de jaren nul sloop Albert, stiekum achter Beau van Erven Dorens aan, onze vooravond binnen. ‘Entertainmentdeskundige’ stond er in het balkje onder zijn blozende hoofd. RTL Boulevard begon als best wel een leuk, niet te lang programma, waarbij het vuige roddelen van Albert eerst nog werd getemperd, geridiculiseerd of weggehoond door het sarcasme van Beau. Gezellige tv om bij te eten. Want dat moet je ze nageven: RTL Boulevard heeft van het voormalige televisietijdstip from hell -kwart voor zeven- een waar strijdperk gemaakt.
Na het vertrek van Beau in 2005 was er niemand meer om weerstand of relativering te bieden en kreeg Albert ruim baan (en meer zendtijd) voor zijn dagelijkse uitstorting van heel erg onbelangrijke wetenswaardigheden over heel erg oninteressante personen. En omdat Boulevard naast showbiznieuws ook misdaad ging behandelen werd Albert’s valsheid steeds meer gelardeerd met morele verontwaardiging. Het vrolijke eetprogramma werd meer en meer vergif. En we bleven kijken, hoe stom!
En dus kregen we alles te weten, over iedereen, en overal: ineens vonden we de wederwaardigheden van Jan Smit en Frans Bauer in de Volkskrant en kreeg het Parool zijn eigen showrubriek. Het sjieke NRC Handelsblad gaf Verlinde zelfs de ruimte voor een eigen column. Roddel was onontkoombaar geworden.
Aan het eind van de jaren nul leven we in een land met als bekendste inwoners de Toppers 29, gevolgd door een eindeloze stoet wannabe’s van het derde garnituur die allemaal hun ski-ongelukjes, liefdesbaby’s en dronken avonden rechtstreeks aan Albert sms’en. En als ze het niet zelf sturen ziet Albert er geen been in om illegaal verkregen materiaal uit te zenden. Opvallend is dat Albert zelf dan weer erg gesteld is op zijn privacy.
Met het vertrek van Beau en later Daphne Bunskoek werd RTL Boulevard een duiventil van BN-ers die als presentator, deskundige, speciale gast of gastredacteur fungeerden. Zo werd Boulevard een blauwdruk van wat Nederlandse televisie nu is: min of meer bekende mensen die in wisselende samenstellingen over elkaar praten.
Ook gesignaleerd: De Wereld Draait Door, Vipspotting, Beau van Erven Dorens
Lezersvraag: Waar kijkt u naar in de vooravond?