maandag 16 november 2009, 07:00

46. Nederhop

Zelden in de cultuurgeschiedenis zal een heel genre zich zo snel hebben ontwikkeld van tegendraads tot cultureel dominant tot barokke zelf-parodie als hiphop deed in de afgelopen twintig jaar. Er was natuurlijk onvoorstelbaar veel hiphop in de jaren nul, maar we konden ons niet aan de indruk onttrekken dat het een verschijnsel in ontbinding was.

We hadden natuurlijk P.Diddy of Eminem kunnen opnemen in de lijst, of Kanye (waarschijnlijk onderbreekt hij ons nog wel op een gegeven moment om zijn plek op te eisen), of 50 Cent die met zijn monsterhit In da club toch zo’n beetje eigenhandig het genre om zeep bracht, maar –we geven het toe- het stond ons tegen.

Heel hiphop verdronk in z’n eigen clichés van bitches en bling. Heel hiphop? Nee, een klein landje bleef moedig weerstand bieden aan de overweldigers.

In Nederland ontwikkelde hiphop zich tot een geheel eigen stijl, die niets meer met Amerikaans epigonisme te maken had. Van de Osdorp Posse hadden we geleerd om in het Nederlands te rappen, Extince had ons laten horen dat ook Nederlandse hiphop vloeiend en funky kon zijn. Met hen als leermeesters kwam kwam nederhop in de jaren nul tot volle wasdom.

Allereerst natuurlijk in de hitparade: Nederhophits waren inventief (Dansplaat van Brainpower), dansbaar (Leipe mocro flavour van Ali B, Yes-R en Brace), gezellig (Moppie van Lange Frans en Baas B.) of geniaal (Watskeburt van De Jeugd van Tegenwoordig). Nederhop komt niet per se uit de grote steden, maar uit Zwolle, Heiloo, Almere of Diemen Zuid, en heeft kale, wilde en retestrakke beats die eerder geïnspireerd lijken op gabber dan op funk en de beste platen worden opvallend vaak uitgebracht door het platenlabel Topnotch van voormalig journalist en dj Kees de Koning. Ook niet vergeten: DuvelDuvel en Pete Philly en Perquisite!

Niet alles uit Nederhopland was goed. Raymzter had het briljante idee om van Kutmarokkanen een geuzennaam te maken, maar gaf ons een Sinterklaasrijmpje. Ali B ontwikkelde zich juist tot nationale knuffelmarokkaan en ondersteunde zoveel goede doelen dat hij het etiket Postbus 51-rapper kreeg opgeplakt; Lange Frans en Baas B. vonden de tenenkrommende Nederhop/cabaret-crossover uit, eerst met hun megahit Zinloos, later met Het land van…, een wanhopige poging om het 15 miljoen mensen van de jaren nul te worden.

Soms loopt Nederhop achter. Eind 2009 houden oer-nederhoppers Osdorp Posse ermee op en dat is dus te laat voor de band-reünie 39.

Jaren negentig equivalent: regiorock in dialect

Lezersvraag: wat is jouw favoriete nederhop-single?

Deel via Twitter of Facebook

1 reactie

16 november 2009
Adrianus

Uit dit lijstje – “Wie is het” – DuvelDuvel… maar eigenlijk alleen maar vanwege het blonde meiske in dat beestenpakkie… :$

Maar mijn favo blijft ‘Temporarily Expendable’ van Urban Dance Squad, maar da’s niet *in* het Nederlands, maar da’s Pete Philly (‘Mystery repeats’ vind ik gewoon mooi) ook niet.
Maar UDS is niet echt zeroes….